Really, how many times have I talked with Rev. Gwen, the Go-Monshu, on this subject? However, it’s the Mādhyamaka School and the Yogācāra School as the “most fundamental religious philosophy platform of Mahayana Buddhism” that absolutely cannot be dropped, right? But unlike Tibetan Buddhism, where both doctrines can be the central talk even when it comes to sectarian lectures, I feel that in the case of Japanese Buddhism, these are not so often talked about in a major way. Some monks even avoid them, saying that they are too difficult to understand.
Of course, in the Zen domain, where the banner of Zen Buddhism is “All is void,” the appearance of the Mādhyamaka school and the great master Nāgārjuna would not be surprising you when they are mentioned. But I have rarely encountered a situation, at least in my experience, where the Yogācāra school also appears as a set and is discussed. I feel that there is such a misunderstanding in the Japanese Buddhist community, when they say, “Those are ‘philosophy’ and not a ‘religion” that gives a salvation to the believers.”
Even more so, in the domain of Pure Land Buddhism, where most of the time we start from the main prayer of Amitābha Buddha, neither of these two important schools of Buddhism appear in the first place! I am grateful to have such opportunities to discuss this from the front and from various angles, and with a 21st century touches with Pure Land Master, Rev. Gwen. It’s a pure intellectual joy.
This time, I tried to get them cooked well, using the quantum physics point of “time and space do not exist” and the idea of “entropy” in the “second law of thermodynamics” as auxiliary lines in the scientific domain in particular. For those of you who are saying, “What the hell…?”, please ask us the recording archive!
本当に、このテーマでご門主Gwenさんと語るのは一体これで何度目でしょうか?でも、絶対的に落とせない、「大乗仏教最強の宗教哲学プラットフォーム」としての、中観派と唯識派なんですよね!でも、確かにそうなんですが、宗派仏教になってもガチで双方の教義が中心的トークになりうるチベット仏教とは異なり、日本仏教の場合、あまりこれらが大上段に語られることは多くない気がします。「何か小難しい」と敬遠されてる向きすらある。
むろん、「一切皆空」を旗印とする禅宗ドメインでは、中観派や龍樹大先生の登場は不思議ではないでしょう。でも、そこに唯識派がセットになって登場し、議論が行われる場面には、少なくとも私は遭遇したことがほとんどない。「(人を救える)『宗教』というよりは、むしろ『哲学』でしょ?」みたいな誤解が、日本仏教界にある気がしています。
なおさらのこと、阿弥陀如来の本願から話をスタートさせることがほとんどな、浄土教ドメインにおいては、この重要な2大学派のどちらもが、そもそも殆ど登場しない!それを正面から、そして色々な角度から、21世紀的な発想でもって語り合えるというのが、私にとっての真宗門主Gwenさんとの有難い縁なのです。
今回は、科学ドメインの中の特に量子物理学的な「時間も空間も存在しない」という点と、「熱力学第2法則」としての「エントロピー」の考え方を補助線に、中観と唯識に肉薄してみました。「はぁ?」という向きには、録画アーカイブをご利用くださいませ。